Think Of Yourself

When u think of yourself...don't think you're perfect
Just think that you will never perfect but always want to get ur'self perfect...




Wednesday, October 13, 2010

SUSAHNYER NAK CARIK KAWAN BAIK SEKANG NIH..DAN SUSAH GAK NAK JADI KAWAN BAIK...8 Jun 2006

Bukannya senang nak cari kawan yang baik .
Bukan senang juga nak menjadi kawan yang baik .

Kawan yang baik tak pernah mengumpat di belakang kawan baik nya.
Kawan yang baik tak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baik nya.
Sebaliknya kawan yang baik lah yang paling banyak membantu kawan baik nya
untuk mencapai kejayaan.

Kawan yang baik tak pernah mempengaruhi kawan baik nya untuk membuat
perkara yang buruk dan sia-sia.
Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baik nya untuk
berbuat kebaikan.

Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masa sedih
atau gembira.
Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tak dapat diluahkan
kepada kawan biasa.

Kawan yang baik tak pernah memaksa kawan baik nya untuk sentiasa berada
disisinya.
Kawan yang baik tak pernah melarang kawan baik nya untuk berkawan dengan
kawan yang baik .
Kawan yang baik tak pernah cemburu jika kawan baik nya mempunyai ramai
kawan baik , kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan
baik nya.

Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan
kawan baik nya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.

Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa kawan baik kita
bukanlah seorang yang sempurna. Kita adalah kawan yang baik jika kita
menjadi kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita,
kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baik nya.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkara yang
baik kepada kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan selalu
menyampaikan perkara yang baik kepada kawan baik nya.

Kawan yang baik akan memanjangkan naskah ini kepada kawan-kawannya, bukan
kerana terpaksa, bukan kerana suka-suka, tetapi untuk dijadikan pedoman
oleh kawan-kawannya supaya dapat menjadi kawan yang baik kepada
kawan baik nya.

Dan kalau kita nak dapat kawan baik yang baik, kita mesti lebih dahulu
menjadi seorang kawan yang baik ...kepada kawan baik kita.

Dan semoga kita menjadi kawan baik yang baik...!!!!!

Amin Ya Rabb-al alamin...

PERANGAI MANUSIA PELIK2

Entah lah...sejak 2 menjak ni..aku rase cam ramai nyer lah aku jumpa perangai manusia yang pelik2...betoilah org kata manusia ni ialah ciptaan Allah yang paling kompleks.....huhu..aku tak nafikan aku pun berperangai pelik gak agaknya...

Aku rase..kenapa yer..manusia susah nak sedar klu cara mereka dan prinsip mereka salah...yer lah..kdg2 mereka pikir mereka sentiasa betoi dlm semua hal...lepas tu suka pulak mencari kesalahan org lain...kenapa tak periksa diri sendiri dulu..dan tak reti pulak nak hormat cara org lain..kita kena ingat, semua manusia ada perasaan dan pendirian sendiri, even dia adalah seorg pengemis....

Aku kdg2 sampai dah tak berani nak berckp atau berborak dgn manusia2 ni...takot apa yg aku ckp akan membawa kekecohan...akan membawa permusuhan..yer lah..mmg lah kita kena ckp menda yg baik jek..tapi kdg2 aku pun ada perasaan dan ingin luahkan apa yg aku tak puas hati atau kata2 yang dapat mempertahankan balik diri aku dari kata2 org lain yg menyakitkan hati aku...dan aku nak menegur klu ada apa-apa yg tak betoi di sekeliling aku...bukan lah aku ni betoi sgt...cuma aku sbg manusia aku rase aku patut menegur menda2 yg tak betoi utk mengingatkan manusia2 yg lain dan diri aku sekali...

Anugerah Tuhan pada aku ialah..aku ni mudah memahami org lain, cepat kesian pada org lain, sifat nak menolong byk sgt...sifat belas byk sgt...aku boleh faham ssorg tu ada masalah dgn hanya melihat tingkah laku dia. Pahtu aku akan sibuk2 nak settlekan masalah org tu dan nak menegur apa yg klu dia buat tak betoi...bukan nak menunjuk2 atau nak jd heroin of the day...tapi tu lah Tuhan dah anugerahkan sifat tu pada aku. Kdg2 aku rase gak terbeban...sbb byk yg aku tak dpt tlg dr yg dapat ditolong, dan kdg2 menambah menerukkan keadaan atau paling teruk...menyusahkan diri aku sendiri lagi adalah...huhu....

Entahlah..manusia sekang ni...masing2 semua ada masalah msg2. Org ni camtu, org tu camni...kita bersabar jek lah hadapi kerenah manusia2 nih...

G satu aku tak suka...yer lah klu sekali org dah buat silap..kita tak leh ler kata dia silap spjng hayat dia...sbb sejahat2 manusia..mesti ada 1 kebaikan dia...so belajarlah utk maafkan org lain..sbb kita pun ada kelemahan kita sendiri....dan yg paling penting ialah check ur self first sblom menuding jari pada org lain.....ganbate!!!

No comments:

Post a Comment