Think Of Yourself

When u think of yourself...don't think you're perfect
Just think that you will never perfect but always want to get ur'self perfect...




Tuesday, October 12, 2010

Nasib aku.... byk prosedur...5 Mar 2006

Eeee...bestnyer...sambil2 jaga pra pendaftaran leh update blog. Student tak ramai sangat. Pelajar pun kureng sbb ni utk semester 7,8,9.

Nak update lagi. Nak tulis pasal ketidakpuasan hati...wargh korang pernah tak alami....situasi berdepan dengan orang-orang yang rase diri d'org macam bagus. Org cam ni suka kutuk-kutuk dan mempersendakan org lain. Dia ingat dia perfect sangat lah. Padahal dia duk kutuk org...dia pun sama. Aku paling tak suka org yang tak boleh terima kelemahan dan kesalahan orang lain. Orang yang suka anggap, bila ssorg tu pernah wat slack...dia akan dipandang slack selamanya-lamanya. Org tu takkan dimaafkan , takkan dipercayai lagi.Segala kebaikan dia selama ni dilupekan..yg nampak keburukan dia yg satu tu jek. Bodoh betoi. Pada aku, semua org pernah buat silap, semua org ada kelemahan...so once org dah wat silap...kita kena maafkan dan cuba jgn bangkitkan lagi kesalahan dia. Dan cuba tegur n nasihat org tu..bukan ngata belakang2 kan.. Klu wat baik pun tak ikhlas...hipokrit aja..mana pegi budi bahasa..mana pegi ramah tamah...mana pegi kemaapan...mcm diri dia sendiri tak pernah buat silap. Aku org hipokrit nih aku biar jek...bila time dia terkena plak esok aku gelak jek dlm hati...sbb aku tak pernah lah plak nak ngata balik org2 nih...sbb aku tau aku pun tak perfect...bagi aku check diri sendiri lu baru nak ngata2 org...

Lagi aku tak suka org yang konon alim...pakai tudung labuh....tapi buat keja tak amanah,.....suka ngata2 org lain..suka pandang negatif kat org...apa kejadahnyer tu.....patutnyer dia kena bagi tauladan kat aku dan org2 lain yg jahil nih...ni tak...dia pulak ajak org buat dosa...baik pulak sstengah org yang free hair...ada budi bahasa...baik, hormat org lain...pandai jaga hati org..rajin wat kojer...jujur....ramai aku jumpa org cam nih..mana2 aku pergi..asyik org2 camni jek yg selalu wat slack...bukan aku tak suka org tudung labuh..tapi tu lah...kenapa jadi cam ni aku pun tak tau...malah bukan yg bertudung labuh jek..yg mamat2 bersongkok dan berkopiah pun ramai perangai cam nih....dunia dah nak kimat agaknyer...

Ada jugak org yg tak pandai nak hormat perasaan org lain dgn mencaci cara org tu berfikir, cara org tu hidup, cara org tu berpakaian....Setau aku..kita manusia ni lain2 cara ..so kita ada cara kita tersendiri...kita pun marah klu org caci cara kita kan..so tak perlulah kita caci cara org lain.....cuba pikir logik sket..klu kita tak suka org wat kita camtu...so jgn lah kita buat menda yg sama kat org lain...hormat sikit perasaan org...bukan kita sorg jek nak hidup dlm dunia nihhh....

Dlm byk2 manusia...dr dulu sampai sekang aku pernah terdengar kawan2 aku citer pasal masalah dgn ketua2 yg tak reti nak guna title d'org sebagai ketua tu.....tak reti nak manage kuasa yg d'org ada. Tak reti nak wat perancangan utk anak buah. Nyudahnya cam anak buah dia lak yg mcm boss...dia byk mintak anak buah dia nyer pendapat....dia plak yg buat kojer anak buah dia..pahtu dia mintak pengesahan anak buah dia...idok ke kelakar tu(terbali pulak)....aduh...Pahtu tak boleh nak bagi tauladan yg baik gak utk anak buah...dia pulak yg ajak anak buah g mengulouuu....apa jenis boss lah nih...pahtu tak reti plak nak bergaul dengan tetamu2 yg dtg opis ...dia buat derk jek bial ada org dtg..tak reti nak intertain tetamu......pahtu dgn tak sopan nyer pernah ajak anak2 buah dia ngumpat...dan makan berdiri....ni kawan aku kat KL yang kena...dia kata ..malu betoi dapat boss cam nih...kesian dia...harap2 aku tak terkena lah cam nih...aduhh...Ada lagi sadis...ada ketua yang tak pernah nak marah anak-anak buah dia buat salah...bior jek...anak buah dia nak buat apa-apa...tu jenis yg tak reti guna kuasa..tak reti nak perintah anak buah wat kojer...patutnyer anak buah buat salah..panggil dalam bilik..tegur, bagi nasihat bagi guidline elok2...bukan marah depan2 org ramai pulak..tak profesional betoi lah...suka keja ikut perasaannnn...

G satu..aku tak paham betoi lah dgn org yg suka naik2 angin nih...suka nak marah2.Kan ke elok kalau ckp aja lembut2....apa perasaan d'org klu d'org plak ada kat tempat org yg kena marah tu...tau pulak d'org bengang dan rase nak seranah2 jek org yg marah d'org suka2 hati tu kan....entah lah...bagi aku..buat apa nak marah2....marah tu boleh..tapi biar bertempat...Nak marah pun pikir lah perasan org..nak tinggi kan suara pun pikirlah kedudukan kita jugak...kdg, baru masuk keja pun dah nak tinggi2 kan suara..baru jadi kerani pun dah nak eksen lebih2...klu rase malas nak keja kan...berenti jek kojer tu....dah keja awak..kena lah buat, apahal nak marah2 plak. Pahtu jgn harap org nak paham diri kita jek..kita tu kena paham diri org dulu.....jgn harap org nak hormat kita..klu kita tak hormat org dulu..dan jugak kita kena hormat diri kita dulu..sebelom kita boleh hormat org lain....

Arrghhh..tak paham2. Ada pulak manusia nih..yg suka sgt lepas tangan...tu lagi bengong...tak leh nak mintak tolong lagsung...tapi bila time dia nak mintak tolong..kemain lagi lembut gigi dari lidah...tak sukanya...pahtu...bila time senang tak ingat kita...time susah tu kang..kita gak yg dia carik...org cam ni bila kita mintak tolong menda yg dia terer kita tak terer dia tak nak tolong..mentang2 lah dia terer bab tu..dia leh eksen lah dan jual mahal..apa. dia ingat kita nak mintak tolong tu saja2 ke...mestilah utk keja..ingat utk main masak2???...cuba sampai time bab yg dia tak terer lak..tersengih2 dtg jumpa nak mintak tolong kita...rase nak lempang2 jek org camnih...

Pahtu bila kita tegur kesalahan org ni..dgn niat nak menyelamatkan nama organisasi kita...dia ckp kita mcm bagus plak..padahal nanti klu kita tak tegur..nama sapa yg busuk?..nama dia ngan nama kita gak yg busuk...bodoh sombong punye manusia....

Erm ada sejenis org..suka nyusahkan hidup org...cerewet tak tentu pasal..pahtu libatkan org lain dlm masalah dia...menda yg simple jek..tapi dibesar2kan .....pahtu susahkan org lain buat utk dia....aduh ni yg buat aku nyesal benor klu jumpa ngan org2 camni.

Ada pulak yg jenis terlampau sensitip nak mampos...pikir negatif jek...org ckp kasar sikit dia terasa..org tak layan sikit...dia ngajuk...ni lagi jenuh nak layan...kena ckp lembut2...kena layan baik2....

Bengangnyer dan tak sukanyer...bila kita wat kojer kita kena refer kat ssorg nih utk check apa yg kita wat tu betoi ke tak dan utk bincang masalah serta jln penyelesaiaan..tapi kena ikut byk prosedur yg menyusahkan dan melambatkan...dan org tu lak suka lari2 cam jual mahal dan byk songeh...padahal keja tu urgent dan penting...last2 kita wat jek ikut kepala sendiri..tapi bile dah siap jek...dia byk pulak komplain nyer...rase nak jek bagi back kick kat batang hidung dia....belom siap tak nak ckp..dah siap baru nak komen...tu mmg nak kena lah tu..nyusahkan kehidupan org jek...

Kesimpulannyer...kita jgn busuk hati..byk2 buat ibadat supaya hati kita tu tenang, cerah, tak pikir negatif jek....HATI MESTI MAU BERSIH...jgn ingat kita bagus sgt..ramai lagi org lain yg lebih bagus dari kita...

Aku ni dah selalu jd mangsa org....harapnyer aku tak menjadikan org lain sbg mangsa kau lak.....ASYIK AKU JEK JAGA HATI ORG..TAPI HATI AKU...AKU JUGAK YG KENA JAGA SENDIRI...ASYIK AKU JEK KENA HORMAT ORG...TAPI JRG ORG HORMAT AKU BALIK...ASYIK AKU JEK MENGALAH DAN BERKORBAN, TAPI ORG LAIN SUKA2 HATI JEK MENGORBAKAN AHTI AKU...MEMBUAT HATI AKU TAK LEH SUKA DAN GEMBIRA....ARGHHH...TENSIONNNNNNN!!!! INILAH DUNIA....

NI PERINGATAN UTK AKU DAN SAPE2 YG BACA BLOG NIH....aku pun tak perfect..aku pun kena wat ibadat byk2..supaya aku tak jd mcm org2 ni..aminnnnn

No comments:

Post a Comment