Think Of Yourself

When u think of yourself...don't think you're perfect
Just think that you will never perfect but always want to get ur'self perfect...




Thursday, October 21, 2010

Mahukan Anak2 Anda Cemerlang dan Beriman?.....25 Feb 2009

Minggu lepas, hari Sabtu 21/02/2009, nursery Aina ada buat kursus Tips Ke Arah Kanak-kanak Cemerlang. Aku join lah sbb nak tuntut ilmu keibubapaan. Byk yg boleh aku dpt dpd Umi Ju. tokei taska tu lah. Umi Ju ni bagus gak, dia byk ilmu dlm menjaga anak2. Aku selalu mintak nasihat dia, pasal anak aku si Aina ni spesel sikit. Bukan apa, spesel selalu sakit, demam, batuk, selsema, byk ragam, sensitip lah. Samp moyang dia labelkan dia tuan puteri byk songeh...hehheheh

Ni lah aku nak kongsi sikit2 ilmu yg aku dpt dgn kengkawan yg baca blog aku.

1) Anak-anak cemerlang ni mesti start daripada dlm kandungan lagi. Menda nak kena buat ms dlm kandungan :

a) Ibu mengandung ni kena jaga mkn. Jgn makan makanan haram, nnt anak jd anak derhaka.

b) Hendaklah sentiasa berdoa agar anak yg dikandung itu anak yg baik.

c)Membaca ayat2 Quran tertentu :

- Surah Maryam, utk dapatkan anak perempuan yg baik.

- Surah al-Luqman utk anak pintar dan soleh

- Surah Muhammad - supaya anak sentiasa dikenang dan disenangi oleh manusia lain.

- Sentiasa berzikir supaya anak yg dikandung sempurna sifatnya.

2) Setelah anak dilahirkan

a) ibu perlu mengambil makanan yang baik dan halal terutama ketika ibu menyusukan anak.

b) tanggungjawab mendidik anak-anak tdk diserahkan bulat2 pada nursery atau sekolah.

c) umur 7 tahun dah boleh suruh solat,puasa dan bercakap baik.

umur 10 tahun dah boleh dipukul klu tak solat.

d) Ajarkan anak doa utk ibu bapa.

e)selalu buat solat hajat utk lembutkan hati anak.

No comments:

Post a Comment